Close
3. 6. 2021

Telefonní budky v Česku budou brzy minulostí, v půlce června zmizí poslední

Praha 3. června (ČTK) - V Česku v polovině června skončí jedna éra telefonování – v Hlubyni na Příbramsku bude odstraněna poslední telefonní budka. Stát veřejné telefonní budky přestal dotovat a operátor O2 je v takovém případě neplánuje dál provozovat. Demontáž poslední budky v ČR se uskuteční 17. června, řekla dnes ČTK mluvčí O2 Lucie Svobodová.

Ještě loni bylo v Česku 1150 telefonních budek. "Ke konci roku přestaly fungovat přístroje a budky jsme postupně demontovali. Teď se bude demontovat ta poslední," uvedla Svobodová. Obce, které o to projevily zájem, si mohly nechat budku bez přístroje a využívat ji například jako takzvanou knihobudku.

Rada Českého telekomunikačního úřadu loni rozhodla, že stát budky přestane dotovat. Operátor O2 oznámil, že je v takovém případě nebude dál provozovat. Kromě klesajícího počtu hovorů jsou podle něj dalším důvodem k rušení vysoké nároky na údržbu a boj s vandalismem. Výnosy z volání by podle něj ani zdaleka nepokryly náklady na údržbu a provoz. Proto chce firma raději investovat do rozvoje služeb, které lidé využijí.

Už dříve operátor zrušil 2750 telefonních automatů, které provozoval komerčně mimo univerzální službu, tedy bez dotace státu. Přístroje i budky dodavatelská společnost postupně demontovala a zajistila jejich ekologickou likvidaci. Loni O2 provozovala budky už jen v obcích do 200 obyvatel. Jeden automat stát dotoval zhruba 9000 korunami ročně.

Nejvíce telefonních automatů provozovala O2 na přelomu století, kdy fungovalo přes 30.000 budek. Od té doby se jejich počet kvůli klesajícímu využití v souvislosti s nástupem mobilních technologií snižoval.

khj hj


Disclaimer: The text on this website does not constitute an offer or invitation to sell or buy investment instruments or a recommendation to trade investment instruments. Investors should consult their legal, financial and other professional advisors before making investment decisions. Investors should also read the contents of the prospectus and other documents containing information about a particular investment instrument and its issuer before making an investment decision in order to fully understand the potential risks associated with a decision to invest in that investment instrument. The prospectus of a security shall always be available in electronic form on the issuer's website before the commencement of the public offer or before the admission of the security to trading on a regulated market.