Zavřít
1. 9. 2019

Z jedné linky Kofoly sjede v létě 14.000 lahví každou hodinu

Krnov (Bruntálsko) 1. září (ČTK) - Zhruba 14.000 lahví za hodinu, čili přes 300.000 nápojů za den vyprodukuje v sezoně jedna linka závodu nápojářské skupiny Kofola v Krnově na Bruntálsku. Sezonou je pro firmu léto, kdy se v horkém počasí vypije nejvíce nápojů, a linek je v Krnově šest - pro různé druhy obalů. ČTK to řekl ředitel marketingu Kofoly ČeskoSlovensko Karel Hrbek. Nejvíc se v létě prodává právě Kofola, ale také třeba pramenitá voda Rajec a roste zájem o nergetický nápoj Semtex. Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě.

Skupina má devět výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku. Krnovský závod nevyrábí jen Kofolu, ale i celou řadu dalších nápojů - sirupy Jupí, Royal Crown Colu, energetické nápoje Semtex nebo čerstvé šťávy UGO. "V létě prodáváme nejvíce Kofolu, pramenitou vodu Rajec, sirupy Jupí, ale třeba i džusy Rauch. Roste nám poptávka i po energetickém nápoji Semtex," řekl Hrbek.

Nápoje se v Krnově stáčejí do plastových lahví, skla, nerezových sudů i plechovek. Sirupy se stáčejí do kanystrů a jedna linka je určena pro samostatnou výrobu šťáv UGO.

Maloobchodní trh s nealkoholickými nápoji je podle něj velmi konzervativní, ale například v gastronomii je vidět chuť, zkoušet nové věci. "Obecně vzato stále dobře fungují čepované limonády - Kofola, malinovky. Cidery a ochucená piva jsou i přes pokles také stále ve hře. Rozšiřuje se nabídka fresh nápojů, především díky značce UGO, i funkčních nápojů od bylinkových vod, čajů až po nápoje podporující koncentraci, stimulující výkon," uvedl Hrbek.

U nápojů se objevuje i trend, který reaguje na určitou nostalgii. "Potřeba návratu ke kořenům má podobu nejrůznějších řemeslných limonád, sirupů a dalších produktů. V našem portfoliu je takovým příkladem Royal Crown Cola, jejíž redesign jsme provedli před dvěma lety a jejíž kořeny sahají do roku 1905," řekl ředitel.

Mluvčí Kofoly Jana Ptačinská Jirátová řekla, že léto samozřejmě patří vodám. "V Česku si oblibu drží pramenitá voda Rajec. Na Slovensku zaujala i naše minerální voda Kláštorná Kalcia, kterou jsme oživili a znovu uvedli na trh v nové podobě v dubnu letošního roku. Za necelých pět měsíců má přes 1,7 milionu prodaných kusů a to je úspěch," řekla.

Lidé si podle Hrbka vybírají nápoje i podle toho, jak pohodlně se zachází s obalem. "Za poslední rok, dva se zvedla vlna diskuzí nad ekologičností a udržitelností jednotlivých obalů. Hledají se třeba alternativy, jak nahradit PET lahve," řekl Hrbek. Dostupnými alternativami je vratné sklo nebo čerstvě načepované nápoje ze sudů.

"Kdo preferuje ochucené limonády a chce šetřit množství obalů, pak jsou pro něj ideální volbou také sirupy. Díky poměru ředění, respektive množství litrů nápoje, které z jednoho sirupu namícháte, je to až sedminásobná úspora," řekla Ptačinská.

Co se týče formátů, vede podle ředitele v portfoliu společnosti jednoznačně čepovaná a dvoulitrová Kofola. "Výrazně rostou prodeje 'on the go' formátů, tedy například půllitrové Kofoly či pro lidi v pohybu praktické pramenité vody Rajec v lahvi o objemu 0,75 litru," řekl Hrbek.

K výrobkům Kofoly patří například také dětské nápoje Jupík, značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. Firma má kolem 2000 zaměstnanců, z toho asi 700 v Česku. V loňském roce skupina vytvořila tržby 7,12 miliardy korun (o 2,2 procenta vyšší než v roce 2017. Provozní zisk EBIT jí stoupl o 15,3 procenta na 443,7 milionu korun a ukazatel EBITDA o 6,4 procenta na 1,01 miliardy korun.

Vlastimil Vyplel ver


Upozornění: Text uvedený na těchto webových stránkách nepředstavuje nabídku nebo výzvu k prodeji či nákupu investičních nástrojů, ani doporučení k obchodování investičních nástrojů. Investor by se před učiněním investičního rozhodnutí měl poradit se svými právními, finančními a dalšími odbornými poradci. Investoři by si také měli seznámit s obsahem prospektu a dalších dokumentů obsahujícího informace o konkrétním investičním nástroji a jeho emitentovi před tím, než učiní investiční rozhodnutí, aby tak plně pochopili potenciální rizika spojená s rozhodnutím investovat do daného investičního nástroje. Prospekt cenného papíru je vždy k dispozici v elektronické podobě na internetové stránce emitenta před zahájením veřejné nabídky či před přijetím cenného papíru k obchodování na regulovaný trh.