Zavřít
14. 1. 2020

Koleje ČVUT čeká kvůli snížení spotřeby energií modernizace

Praha 14. ledna (ČTK) - Areály vysokoškolských kolejí Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze letos čeká zateplení, renovace vytápění, vzduchotechniky, osvětlení a výměna oken i dveří. Modernizace kolejí má vyjít na 220 milionů korun bez DPH a univerzitě má snížit spotřebu energie o 20 milionů korun ročně. Dodavatelem je společnost ENESA ze skupiny ČEZ ESCO. Zástupci školy a firmy to oznámili na dnešní tiskové konferenci.

Škola na projekt využije 67 milionů korun z Operačního programu životní prostředí (OPŽP). Dotace podle ČVUT půjde na stavební úpravy, které mají dlouhou dobu návratnosti, ale bez kterých by byl přínos energetické modernizace menší. "Instalace se uskuteční během letošního roku," řekl dnes ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

Zakázka bude realizována prostřednictvím takzvaných energetických služeb se zárukou (EPC), jejichž využitím by škola měla ušetřit 26 procent stávajících nákladů na energie a vodu. EPC projekty garantují zákazníkovi ve smlouvě, že dodavatel úspor dosáhne, jinak musí rozdílovou částku sám doplatit.

"Projekty energetických úspor realizované formou EPC kladou velký důraz nejen na úspory energií, ale také na životní prostředí a snižování klimatické stopy. Ročně díky projektu uspoříme více než 4000 tun oxidu uhličitého a výrazně zvýšíme provozní efektivitu našich budov a díky souvisejícím modernizačním opatřením i jejich hodnotu," řekl dnes rektor ČVUT Vojtěch Petráček.

ČVUT má jedny z největších kolejí v Česku, vedení školy se před časem rozhodlo pro jejich renovaci s cílem snížit spotřebu tepla, plynu, elektřiny a vody. Modernizace se bude týkat Novoměstského hotelu, Studentského domu a sedmi kolejních areálů, často historických objektů, které mají velké nároky na spotřebu energie. Při modernizaci tam bude vyměněno přes 16.800 svítidel, 23 zdrojů tepla o výkonu 8850 kilowattů nebo nainstalováno téměř 6000 šetřících prvků na vodě.

ČVUT má koleje Strahov, Orlík, Bubeneč a Podolí, Hlávkovu kolej, Masarykovu kolej, Sinkuleho kolej a Dejvickou kolej. Bubenečská kolej ale není podle kvestora univerzity Jiřího Boháčka do projektu modernizace zařazena. "V souběhu s projektem EPC na ní bude provedena totální rekonstrukce, která bude stát zhruba 200 milionů korun. Budova už neumožňovala jít do projektu EPC, protože je ve špatném technickém stavu," řekl dnes kvestor.

Obsazenost kolejí ČVUT je nad hranicí 7500 ubytovaných studentů. Strahovské koleje jsou s kapacitou přes 4600 lůžek největším ubytovacím kampusem v Evropě.

Modernizace kolejí je podle ČEZ první z řady rozsáhlých projektů, které vznikají díky novému nastavení dotací z OPŽP. Žadatelé, kteří se zaváží modernizovat s minimálně desetiprocentní prokazatelnou úsporou energie, jsou odměňování pěti procenty dotace navíc.

rdo ktp gcm